OM STIGA 

 

STIGAS HISTORIE

 

STIGA I DAG

2015
1994
1989
1985
1974
1964
1958

EN SPENNENDE HISTORIE

 

2015 Stiga lanserer en ny Park Pro, en komplett serie med 48 V batteriprodukter og den nye Multiclip 47.

2014 Stiga feirer 80-årsdagen sin og styrker merkevaren sin med en produktoppdatering og oppdatert kommunikasjon, også i butikkene. Stiga lanserer fire jubileumsmodeller.

2013 Den nye Stiga Villa 320/520 HST lanseres, og premieres for høy designkvalitet i “Red Dot Award: Product Design 2013”.

2012 Stigas nye Autoclip-serie med robotgressklippere lanseres. Titan fornyes med forbedrede egenskaper.

2007 Stiga lanseres Titan, en perfekt maskin med flere bruksområder for profesjonelt bruk. 

GGP/Stiga kjøper Billy Goat, som først og fremst arbeider med produkter som er ideelle for flytting av avfall eller blåsing av løv, gress, papir og annet avfall.

 

2004 4WD introduseres. Den firehjulsdrevne modellen er hydraulisk, noe som er en flott ressurs både om sommeren og vinteren. Med kontinuerlig transmisjon (hydrostatisk), sjåføren kan regulere hastigheten i enhver situasjon.

 

2000 Stiga fusjonerer med Castelgarden SpA, Europas ledende produsent av gressklippere, og med Alpina Professional & Garden SpA, motorsag- og kantklippere, begge i Italia. Sammen utgjør de Global Garden Products (GGP).

GGP’s ekspansjon i Europa fortsetter med oppkjøpet av Mountfield, et av de mest kjente gressklippermerkene i England.

 

1999 En komplett ny generasjon av Parkmodellen lanseres.

 

1997 Etter flere år med sterk utvidelse er Stiga representert i 40 land, inkludert New Zealand, Nord-Amerika, Sør-Amerika og Øst-Europa.

1995 Produksjonen av hageprodukter fortsetter å vokse. Noen av Stigas gressklippere tildeles svanemerket, som indikerer at de imøtekommer Nordisk Råds miljøkrav til materialer, produksjon og funksjon.

1994 Stiga feirer sin 60-årsdag. Dette året lanseres også Stigas hagebatteri - verdens første batteridrevne gressklippertraktor.

1990 TEMO gjennomførte en undersøkelse som viste at 96 prosent av de spurte gjenkjente Stigas varemerke – et ekstremt høyt resultat.

 

1988 Den første radiokontrollerte gressklipperen demonstreres, og viser de nye premissene ved at gressklipperen selv kommer for å kutte av båndet.

 

1986 Stiga blir Europas største produsent av gressklippere, takket være en rekke nyetableringer og oppkjøp av andre selskaper

 

1985 Stiga introduserte den første gressklipperen som brukte Multiclip-teknologien, en teknikk som kutter gresset i mindre biter som gir næring til plenen, og dermed sparer både tid og penger.

 

1981 Selskapet omorganiseres for å gjenspeile Stigas arbeid bedre. Selskapet deles inn i tre avdelinger: Sport, våpen og hage.

 

1978 Stig Hjelmquist pensjonerte seg etter 44 i ledelsen.

 

1976 Den 4. juni åpnet hans majestet Carl XVI Gustav Stigas ny fabrikk på 18 000 m2, og med sine totalt 34 000m2 blir dette den største fabrikken i de nordiske land for produksjon av motordrevne gressklippere.

 

1974 Stiga lanserer sin første Park-modell: Park 2000, en traktorgressklipper med frontalt kutteplan som skal komme til å revolusjonere gressklippingen i de nordiske landene.

 

1971 Stiga etablerte seg utenlands og åpnet salgskontorer i London og Helsinki.

 

1964 Satsingen på egenproduserte gressklippere ble svært vellykket 400 maskiner ble produsert hvert år. Den aller første batteridrevne gressklipperen ble produsert dette år.

 

1957 Det første bordhockey-spillet ble født.

 

1954 På 1950-tallet importerte Stig Hjelmquist de første motoriserte gressklipperne med horisontalt roterende blader fra USA. Det ble startskuddet for den mest vellykkede produktserien hos Stiga - hagemaskiner.

Allerede i slutten av 1950-tallet solgte Stiga gressklippertraktorer.

 

1949 Navnet Stigma endres til det nåværende navnet, Stiga.

 

1943 Stiga begynte å produsere utstyr til bordtennis under egen ledelse. Det dreide seg hovedsaklig om komplette spill med raketter, nett, festesystemer og ball. Noen få år senere begynte Stiga å samarbeide med det svenske bordtennisforbundet. Det førte til en rask utvikling av sporten, og gjorde Sverige til et stort bordtennisland. 

 

1938 De første artiklene i produktgruppen som skulle gjøre Stiga verdensberømt – bordtennisbordet, kom.

Samme år fikk selskapet navnet Stigma, senere endret til Stiga. 

 

1934 Den 6. mars 1934 lånte den 23 år gamle Stig Hjelmquist 4 000 svenske kroner i bankkontoret i Tranås for å starte firmaet “Firma Fabriksprodukter”, og la med det grunnlaget for det som skulle bli Stiga AB.

Forretningskonseptet var "nyskapende produkter med god design og god kvalitet, med bedre markedsføring enn konkurrentene våre”. Forretningskonseptet skulle komme til å prege hele Stigas forretningsliv.